A szegedi Tömörkény István Gimnázium és Iparművészeti Szakközépiskola, grafikai szakán tett érettségit követően a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola, földrajz-rajz szakán folytatott tanulmányokat. Reklámgrafikai szakvizsgával rendelkezik. Ezt követően a nyírbátori Művészeti stúdió tagjaként kapcsolódott be a képzőművészeti életbe. Magyar Elektrográfiai Társaság alapító tagja, 1997-től: MAOE-nak, a Magyar Grafikusművészek Szövetségének és a Képző-és Iparművészeti Társaság tagja. Szegeden él. A kilencvenes évek elején a fénymásolási és elektronikus grafikai eljárások alkalmazási lehetőségeivel foglalkozik, lírai-konstruktivista kompozíciókat készít. Ezt követően áttért a komputergrafika művelésére. Nagyméretű pausz és fólia kompozíciói már a korábbitól eltérő, új szemlélettel készülnek, a síkfelületek, a térbeliség, az áttetszőség, a virtuális tér dimenzionális lehetőségei érdeklik. Elektrografikus kompozícióit egyfajta kommunikációs lehetőségnek tekinti, beszkennelt fotókból, anyagokból kialakított grafikus felületeinek absztrakt-expresszív formanyelvét, ősi írásjelekkel, misztikus kalligráfiákkal, organikus formaképletekkel kombinálja. (Artportal, Tóth Attila) Szakmai szervezetekben tagság:
1993. Fény-Arnyék Művészeti Egyesület-Árnyékkötők 1997. Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete / MAOE 2000. Magyar Grafikusművészek Szövetsége 2001. Magyar Elektrográfiai Társaság / MET
Díjak/ösztöndíjak
2002 • Kisméretű Grafikák Nemzetközi Kiállítása Łódź, Elismerő Oklevél 2004 • NKÖM Szakmai Díja 2005 • Szegedi Nyári Tárlat díja 2008 • Országos Leonardo D. V. Kiállítás Nagydíja Tatabánya 2008. Szeged Város Alkotói Díja 2014. Labirintus, Szakmai díj, Művészetmalom, Szentendre
Irodalom BOHÁR A.: Ami ami. (kat.), 1997 BOHÁR A.: A másik másolata. Berzsenyi Dániel Irodalmi-és Művészeti Társaság, 1997 SZUROMI P.: Archaikusan és korszerűen. Szeged, 1997 ISCA Magazin, New York, 1998 Szegedi grafikusok, iparművészek (szerk.: TANDI L.), Szeged, 1998 BOHÁR A.: Alak, írás, gesztus. Új Művészet, 2000/1. BOHÁR A.: Matricák. CD katalógus, 2000 SZUROMI P.: Későújkori optikák. Szeged, 2001 SZUROMI P.: Hamu és parázs. Szeged, 2010.
Egyéni kiállítások 1984 • Vay Ádám Múzeum, Vaja 1996 • Bocskay Galéria, Budapest 1997 • Móra Ferenc Múzeum Horváth Mihály utcai Képtára, Szeged 2002 • Öko-Art Galéria, Budapest 2002 • Dzsámi, Szigetvár 2003 • Vaszary János Képtár, Kaposvár 2007 • Képíró Galéria, Budapest 2008 • REÖK Palota, Szeged 2019 • MET Galéria, 3SZÖG sorozat-Jubilálók:Károly-Zöld Gyöngyivel és Péter Ágnessel 20l9. Indora, India, Művészeti Akadémia Amit Ganjoo professzorral 202l. New York, ArtCritics Galéria 2022. CUBORDER . MET Galéria Budapest Erdély Dániellel
Válogatott csoportos kiállítások 2001-től (válogatás) 2001 • Magyar Elektrográfiai Társaság Bemutatkozó Kiállítása, Bartók ‘32 Galéria, Budapest 2002 • XXI. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Miskolc • Kisméretű Grafikák Nemzetközi Kiállítása, Łódź • V. Művészeti Biennále, Versec, Jugoszlávia • IV. Digitális Nemzetközi Fesztivál, Havanna 2004 • Nemzetközi Grafikai Biennále, Modern Művészetek Múzeuma, Krakkó • Nemzetközi Grafikai Biennále, Oldenburg • Nemzetközi Elektrográfiai Kiállítás, Vasarely Múzeum, Bp. 2005 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Bécs • Szegedi Nyári Tárlat, Olasz Intézet, Szeged 2006 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Művészeti Múzeum, Bitola, Macedónia • Magyar Elektrográfiai Kiállítás, Prágai Képtár, Prága 2008 • Országos Leonardo D. V. Kiállítás, Tatabányai Galéria, Tatabánya • Magyar Elektrográfiai Társaság Kiállítása, Pozsonyi Képtár, Pozsony 2010 • Magyar Elektrográfiai Múzeum Alakuló Kiállítása/BA., Szigetvár • Magyar Elektrográfusok Kiállítása, Dunaszerdahely. 2018. PIXELART Budapest c. kiállítás - MET kiállítás Gachon Egyetem, Vision Tower Gallery, Szöul, Dél-Korea 2015, 2018. DIGITALIS AGORA Nmezteközi Triennálé, Művészetek Háza, Szekszárd, 2019. Metamorfózis 2., Próféta Galéria ▪ H -1111 Budapest, • Digital ART Budapest, THE BOX Gallery, Athén, Görögország, Ki géppel száll fölébe…- Hommage à Radnóti - kiállítás a MET archívumából EÖTVÖS10, Közösségi és Kulturális Színtér, Budapest 56-ról szabadon… 2., Október 23-i ünnepség, Magyar Nagykövetség, Oslo, Norvégia, Bohár András Magyar Elektrográfiai Múzeum-Gyűjtemény /BA MEM kiállítása: válogatás a gyűjteményből, MET Galéria, Budapest, TÉLI TÁRLAT – HOLDprogram, MET Galéria, Budapest zar2022.-2023. Neumann János Emlékkiállítás sorozat
Művek közgyűjteményekben • Győri Városi Képtár Képírás Alapítvány • Magyar Elektrográfiai Társaság Archívuma • Kortárs Művészeti Múzeum, Łódz • Kulturális Művészeti Központ, Havanna • Modern Művészetek Múzeuma, Krakkó • Kecskeméti Képtár • Tatabányai Galéria • Szent Erzsébet Templom Plébánia, Szeged • Megyei Főügyészség Szeged • Elektrográfiai Múzeum, Quenca, Spanyolország Művészeti Akadémia, India, Indora ArtCritics Gyűjtemény, New YorkMűvészeti Akadémia
MET Galéria archívum
Gondolataim az alkotómunmkám szándékáról és céljáról
. „Ami vezet és mindig ösztönöz, az az alázat. Alázat az alkotói folyamatban. Folytonos elkötelezettség a szabad és nyitott gondolatiságnak, örömnek. Egyfajta hálám a világ felé. Amire alkalmas vagyok: megjeleníteni a transzcendenst, feltárni egy belső világot, amely az enyém. Nem önmegvalósítás ez, inkább felnőni a »képhez«. A harmóniára törekvés áhítatában (feszültségében). Az alkotás lényege, mennyire tesszük bele magunkat ebbe a folyamatba, a hitelesség feltételeként. A szépség és igazság kiléptet a hétköznapi, megszokott gondolatvilágunkból. Más dimenzióba visz el. A zajt és a csendet eggyé ötvözi. Már régen nem kötődöm az anyagokhoz, melyekkel régen dolgoztam. A vésők, a rideg lemezek, festékek és ecsetek, üvegek a múltam eszközeivé lettek. A törvényszerű véletlenek egybeesése irányított erre az alkotói útra és erre az alkalmazott technikára, ami évtizedekkel ezelőtt még annyira idegen volt. Most már azt gondolom: az, hogy egy-egy műalkotás milyen eszközökkel és technikával jön létre, nem elsődleges szempont. A szakmai határok folyamatosan elmosódnak. A hitelesség az, ami értéket képvisel, ami hozzájárul – ha csak egy rövid időre is –, hogy a mindennapok ziláltsága megszűnjön. Ez vezet engem is, ez megtart az utamon. Aztán újra és újra, ha elkészül valami, az alkotó is kilép alkotói magányából, s amit létrehozott, ahhoz társakat keres. Sándor Edit. .
A kor , amelyben helyet nért a digitális művészet A művészet mindig a valóság fogalmának próbája volt. Az elmúlt ötven év kortárs művészetében a valóság fogalmát gyakran a társadalmi átalakulás megtestesített elkötelezettségének és a képi formalizmusnak egy elképzelt utópiájának jellemezték. Az internet tömeges felhasználásának megjelenésével és a digitális eszközök mindenütt való használatával a technológiailag kialakított időbeli és térbeli kontinuum nagymértékben átalakította az időszerűség és a tér, a munka és a játék, a politika és a gazdaság fogalmát. A valóság egy olyan új bonyolultsági szintet ért el, amely megnehezíti az egyszerű kategorizálást és a jelentés jelentését.
A szegedi Tömörkény István Gimnázium és Iparművészeti Szakközépiskola, grafikai szakán tett érettségit követően a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola, földrajz-rajz szakán folytatott tanulmányokat. Reklámgrafikai szakvizsgával rendelkezik. Ezt követően a nyírbátori Művészeti stúdió tagjaként kapcsolódott be a képzőművészeti életbe. Magyar Elektrográfiai Társaság alapító tagja, 1997-től: MAOE-nak, a Magyar Grafikusművészek Szövetségének és a Képző-és Iparművészeti Társaság tagja. Szegeden él. A kilencvenes évek elején a fénymásolási és elektronikus grafikai eljárások alkalmazási lehetőségeivel foglalkozik, lírai-konstruktivista kompozíciókat készít. Ezt követően áttért a komputergrafika művelésére. Nagyméretű pausz és fólia kompozíciói már a korábbitól eltérő, új szemlélettel készülnek, a síkfelületek, a térbeliség, az áttetszőség, a virtuális tér dimenzionális lehetőségei érdeklik. Elektrografikus kompozícióit egyfajta kommunikációs lehetőségnek tekinti, beszkennelt fotókból, anyagokból kialakított grafikus felületeinek absztrakt-expresszív formanyelvét, ősi írásjelekkel, misztikus kalligráfiákkal, organikus formaképletekkel kombinálja. (Artportal, Tóth Attila) Szakmai szervezetekben tagság:
1993. Fény-Arnyék Művészeti Egyesület-Árnyékkötők 1997. Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete / MAOE 2000. Magyar Grafikusművészek Szövetsége 2001. Magyar Elektrográfiai Társaság / MET
Díjak/ösztöndíjak
2002 • Kisméretű Grafikák Nemzetközi Kiállítása Łódź, Elismerő Oklevél 2004 • NKÖM Szakmai Díja 2005 • Szegedi Nyári Tárlat díja 2008 • Országos Leonardo D. V. Kiállítás Nagydíja Tatabánya 2008. Szeged Város Alkotói Díja 2014. Labirintus, Szakmai díj, Művészetmalom, Szentendre
Irodalom BOHÁR A.: Ami ami. (kat.), 1997 BOHÁR A.: A másik másolata. Berzsenyi Dániel Irodalmi-és Művészeti Társaság, 1997 SZUROMI P.: Archaikusan és korszerűen. Szeged, 1997 ISCA Magazin, New York, 1998 Szegedi grafikusok, iparművészek (szerk.: TANDI L.), Szeged, 1998 BOHÁR A.: Alak, írás, gesztus. Új Művészet, 2000/1. BOHÁR A.: Matricák. CD katalógus, 2000 SZUROMI P.: Későújkori optikák. Szeged, 2001 SZUROMI P.: Hamu és parázs. Szeged, 2010.
Egyéni kiállítások 1984 • Vay Ádám Múzeum, Vaja 1996 • Bocskay Galéria, Budapest 1997 • Móra Ferenc Múzeum Horváth Mihály utcai Képtára, Szeged 2002 • Öko-Art Galéria, Budapest 2002 • Dzsámi, Szigetvár 2003 • Vaszary János Képtár, Kaposvár 2007 • Képíró Galéria, Budapest 2008 • REÖK Palota, Szeged 2019 • MET Galéria, 3SZÖG sorozat-Jubilálók:Károly-Zöld Gyöngyivel és Péter Ágnessel 20l9. Indora, India, Művészeti Akadémia Amit Ganjoo professzorral 202l. New York, ArtCritics Galéria 2022. CUBORDER . MET Galéria Budapest Erdély Dániellel
Válogatott csoportos kiállítások 2001-től (válogatás) 2001 • Magyar Elektrográfiai Társaság Bemutatkozó Kiállítása, Bartók ‘32 Galéria, Budapest 2002 • XXI. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Miskolc • Kisméretű Grafikák Nemzetközi Kiállítása, Łódź • V. Művészeti Biennále, Versec, Jugoszlávia • IV. Digitális Nemzetközi Fesztivál, Havanna 2004 • Nemzetközi Grafikai Biennále, Modern Művészetek Múzeuma, Krakkó • Nemzetközi Grafikai Biennále, Oldenburg • Nemzetközi Elektrográfiai Kiállítás, Vasarely Múzeum, Bp. 2005 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Bécs • Szegedi Nyári Tárlat, Olasz Intézet, Szeged 2006 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Művészeti Múzeum, Bitola, Macedónia • Magyar Elektrográfiai Kiállítás, Prágai Képtár, Prága 2008 • Országos Leonardo D. V. Kiállítás, Tatabányai Galéria, Tatabánya • Magyar Elektrográfiai Társaság Kiállítása, Pozsonyi Képtár, Pozsony 2010 • Magyar Elektrográfiai Múzeum Alakuló Kiállítása/BA., Szigetvár • Magyar Elektrográfusok Kiállítása, Dunaszerdahely. 2018. PIXELART Budapest c. kiállítás - MET kiállítás Gachon Egyetem, Vision Tower Gallery, Szöul, Dél-Korea 2015, 2018. DIGITALIS AGORA Nmezteközi Triennálé, Művészetek Háza, Szekszárd, 2019. Metamorfózis 2., Próféta Galéria ▪ H -1111 Budapest, • Digital ART Budapest, THE BOX Gallery, Athén, Görögország, Ki géppel száll fölébe…- Hommage à Radnóti - kiállítás a MET archívumából EÖTVÖS10, Közösségi és Kulturális Színtér, Budapest 56-ról szabadon… 2., Október 23-i ünnepség, Magyar Nagykövetség, Oslo, Norvégia, Bohár András Magyar Elektrográfiai Múzeum-Gyűjtemény /BA MEM kiállítása: válogatás a gyűjteményből, MET Galéria, Budapest, TÉLI TÁRLAT – HOLDprogram, MET Galéria, Budapest zar2022.-2023. Neumann János Emlékkiállítás sorozat
Művek közgyűjteményekben • Győri Városi Képtár Képírás Alapítvány • Magyar Elektrográfiai Társaság Archívuma • Kortárs Művészeti Múzeum, Łódz • Kulturális Művészeti Központ, Havanna • Modern Művészetek Múzeuma, Krakkó • Kecskeméti Képtár • Tatabányai Galéria • Szent Erzsébet Templom Plébánia, Szeged • Megyei Főügyészség Szeged • Elektrográfiai Múzeum, Quenca, Spanyolország Művészeti Akadémia, India, Indora ArtCritics Gyűjtemény, New YorkMűvészeti Akadémia
MET Galéria archívum
Gondolataim az alkotómunmkám szándékáról és céljáról
. „Ami vezet és mindig ösztönöz, az az alázat. Alázat az alkotói folyamatban. Folytonos elkötelezettség a szabad és nyitott gondolatiságnak, örömnek. Egyfajta hálám a világ felé. Amire alkalmas vagyok: megjeleníteni a transzcendenst, feltárni egy belső világot, amely az enyém. Nem önmegvalósítás ez, inkább felnőni a »képhez«. A harmóniára törekvés áhítatában (feszültségében). Az alkotás lényege, mennyire tesszük bele magunkat ebbe a folyamatba, a hitelesség feltételeként. A szépség és igazság kiléptet a hétköznapi, megszokott gondolatvilágunkból. Más dimenzióba visz el. A zajt és a csendet eggyé ötvözi. Már régen nem kötődöm az anyagokhoz, melyekkel régen dolgoztam. A vésők, a rideg lemezek, festékek és ecsetek, üvegek a múltam eszközeivé lettek. A törvényszerű véletlenek egybeesése irányított erre az alkotói útra és erre az alkalmazott technikára, ami évtizedekkel ezelőtt még annyira idegen volt. Most már azt gondolom: az, hogy egy-egy műalkotás milyen eszközökkel és technikával jön létre, nem elsődleges szempont. A szakmai határok folyamatosan elmosódnak. A hitelesség az, ami értéket képvisel, ami hozzájárul – ha csak egy rövid időre is –, hogy a mindennapok ziláltsága megszűnjön. Ez vezet engem is, ez megtart az utamon. Aztán újra és újra, ha elkészül valami, az alkotó is kilép alkotói magányából, s amit létrehozott, ahhoz társakat keres. Sándor Edit. .
A kor , amelyben helyet nért a digitális művészet A művészet mindig a valóság fogalmának próbája volt. Az elmúlt ötven év kortárs művészetében a valóság fogalmát gyakran a társadalmi átalakulás megtestesített elkötelezettségének és a képi formalizmusnak egy elképzelt utópiájának jellemezték. Az internet tömeges felhasználásának megjelenésével és a digitális eszközök mindenütt való használatával a technológiailag kialakított időbeli és térbeli kontinuum nagymértékben átalakította az időszerűség és a tér, a munka és a játék, a politika és a gazdaság fogalmát. A valóság egy olyan új bonyolultsági szintet ért el, amely megnehezíti az egyszerű kategorizálást és a jelentés jelentését.